22 de desembre 2005

Llibres creuats

Camin per Santa Eulària. Pas per la plaça del canó. Pas justament per davant del canó. I instintivament mir. Busc amb la mirada. Furtivament, dissimulant. Busc un llibre. No n’hi ha cap. Segueix caminant. I pens que quan arribi a casa ho he de mirar a internet. Ja a casa mir a la pàgina corresponent i, efectivament, no hi ha cap llibre alliberat al canó de Santa Eulària.
Això d’alliberar llibres és una pràctica coneguda com bookcrossing. Vaig saber que això existia fa poc més d’un any, quan una amiga –cambrera d’un bar- me va comentar que algú li havia deixat un llibre. Me’l va ensenyar. Duia una etiqueta amb una breu explicació. Era de qui el volgués. “Meu” –vaig pensar. L’única cosa que se’m demanava a canvi era anar a la pàgina http://www.bookcrossing.com/ i deixar constància de la troballa. Així de senzill. Després de llegir-lo sempre te’l pots quedar, però la idea és que els llibres circulin. En el llenguatge dels iniciats, alliberar-lo. És el que vaig fer amb aquell: alliberar-lo al mateix bar uns dies després. Algú el va recollir i el llibre va seguir el seu camí.
Un parell de mesos després, de viatge a l’illa de Bali, se’m va acudir de mirar si hi havia cap llibre alliberat. N’hi havia. Un d’ells a una llibreria de vell d’Ubud, al centre de l’illa. I l’havia alliberat la mateixa persona que havia recollit el que jo havia alliberat a Eivissa! Era un senyal, vaig anar a Ubud a buscar-lo. Allà ningú sabia res, ni se’n recordaven d’aquell llibre. L’excursió pagà la pena, però, la llibreria estava bastant bé i hi vaig comprar un parell de llibres sobre cultura balinesa. Buscar llibres alliberats: “sortir de cacera” (go hunting) pot ser especialment divertit quan ets de viatge. Trobar o no el llibre, no és –necessàriament- el més important.
Per cert. Si ara mateix, en el moment que acabis de llegir aquestes paraules, passes per davant del canó de Santa Eulària, mira-hi. Amb una mica de sort seràs el primer. I això té premi.

Publicat a Última Hora edició d'Eivissa i Formentera el 18 de desembre de 2005