04 de gener 2006

Molins de vent

L’altre dia, en aquestes mateixes pàgines, apareixia la notícia d’un projecte del Consell Insular. No m’ho podia creure. Finalment un projecte fantàstic, faraònic. I fins i tot una mica ecològic. A pàgina sencera, i amb imatge virtual, es presentava un parc eòlic a la badia de Sant Antoni. Amb altíssimes torres que sorgien de la mar i que suportaven immensos molins de tres pales. M’agradà molt la idea. No m’acabava de quadrar, però, que fos idea del PP. Només ho pareixia per l’important impacte paisatgístic. El principal problema del projecte: la protecció del paisatge. La protecció que mos impedeix crear paisatges nous. Però també impedeix que alguns facin un benidorm a cada cala.
Pens que el paisatge s’ha de protegir, però també pens que necessitam alguna obra monumental. Una construcció emblemàtica, gran, visible. Una torre de comunicacions, amb restaurant giratori. Un museu que canviï l’”skyline” de Dalt Vila. Un teatre de l’òpera penjat d’un penya-segat. En resum, alguna cosa magnifica que canviàs l’entorn, alguna cosa que d’aquí tres segles fos digna d’una llei especial de protecció del patrimoni artístic.
Mitja dotzena de molins d’energia eòlica era una bona cosa. Una successió de gegants poètics de ritme musical. (Jo la havia imaginat, fa anys, p’Es Freus).
Però, ai!, il·lús de mi, era una broma. Era producte de les ments malicioses que escriuen aquest diari. Es coneix que, farts de ser fidels a la tirànica realitat, una vegada a l’any s’inventen una notícia. La innocentada del vint-i-vuit de desembre. I m’ho diuen l’endemà. Vaig estar enganyat tot un dia. Sort que, en contra del meu entusiasme, no en vaig fer gaires comentaris. Molt de ridícul m’ha estalviat aquesta actitud. Però el desassossec al pit. La sensació d’haver set traït per la paraula escrita, que té tanta autoritat, no me la lleva ningú.
I mira que fa temps que hauria d’haver après a no fiar-me de la lletra escrita, que sap mentir amb més eficàcia que la paraula que mira directament als ulls.

Publicat a Última Hora edició d'Eivissa i Formentera el 2 de gener de 2006